יום שני, 10 בספטמבר 2012

למידה בסביבה הרפתקנית






הבן שלי חוזר מבית הספר משועמם , קשה לו לשבת בכיתה , קשה לו להקשיב למורים. בעיקר בהיסטוריה.  הטקסטים בהיסטוריה גורמים לו להירדם.
בכל פעם שיש לו מבחן בהיסטוריה אני נרתמת ללמד איתו את החומר , אנחנו יושבים ומשננים את הנושא. מהיכרותי אתו אני מנסה להפוך את הלמידה למצחיקה ומשתדלת להפוך את הסיפור ההיסטורי לחוויה אישית שלו .
בכל תקופה הוא הופך להיות אזרח העולם הישן וכל עליה לארץ ישראל הוא העולה והבעיות הן שלו. זו הדרך היחידה לגרום לו להבין את הנלמד.

לאחרונה נתקלתי במודל שפיתח  פרופ' חנן יניב - מודל למידה בסביבה הרפתקנית.
הנחת היסוד של המודל גורסת שכל תהליך למידה , כל תוכן ובכל גיל יכול להפוך להרפתקה אותה מפענחים התלמידים או מעצבים בעצמם. 
המודל כולל שלושה מרכיבים : אירוע , דילמה ורצף סיפורי - הרפתקה.
פרופ' חנן יניב טוען כי העולם הטכנולגי מאפשר מגוון כלים ושירותים המספקים הזדמנות לשינוי בלמידה, הכל בעזרת מציאות מדומה.

המודל הזה נראה לי מעניין ומתאים לנושאים אותם אני מלמדת  מדעים ומתמטיקה.
באתר ה-BBC  יש משחקים המתרגלים חיבור וחיסור עם המרה ופריטה תוך כדי משחק הרפתקה-  http://www.bbc.co.uk/bitesize/ks2/maths/shape_space/angles/play/
גם במדעים קיימים מגוון משחקי הרפתקה שגורמים לילד להיות שותף פעיל ואקטיבי -http://www.bbc.co.uk/bitesize/ks2/science/living_things/

נשמור על כדור הארץ מחומרים המזיקים לאוזון- http://www.primarygames.com/science/ozone/index.htm

הרפתקה בפה, שמירה על השיניים - http://www.primarygames.com/science/brilliantbrushers/index.htm

כולי תקווה שמפתחים ישראלים ירימו את הכפפה ויפתחו משחקי הרפתקה לימודיים.

2 תגובות: