יום רביעי, 25 באפריל 2012

מחשב לכל מורה



קרן אתנה מחלקת למורים כבר כמה שנים מחשב נייד , http://www.athenafund.org/. זהו פרויקט מאד חיובי שבמסגרתו מחלקים  מחשבים בשלבים לכל המורים .




אתמול נתקלתי בהודעה בפורום מורים הגדול.


http://www.orianit.org/fmorim/forum/forum_posts.asp?TID=110295&PN=1
בהודעה שואלת המורה מי קיבלה מחשב נייד ומי סרבה לקבל אותו .
חלק מהמורות מגלות התנגדות לקבלת המחשב , הן מבוהלות מהצורך להשתמש בו בכיתה , לנהל בו את אירועי המשמעת.
אחת המורות כתבה , שהיא מסרבת לקבל את המחשב כי היא יודעת שזה יוסיף לה עוד עבודה .
גם אצלנו היתה התנגדות מצד המורות לקבלת המחשב , הן התנגדו ללמד איתו , התנגדו לרשום בו איחורים חיסורים וציונים.
כל המורות בבית הספר בו אני מלמדת קיבלו מחשב. מעטות מביאות אותו לבית הספר ומנצלות את הפוטנציאל הטמון בו.
אני חושבת שהכוונות הן נהדרות אבל יש מספר בעיות שבגללן ההתנגדות היא רבה ורק קומץ מורות באמת מכניסות את המחשב לכיתה ומשתש בו .

הבעיה הראשונה היא הכובד של המחשב. המחשב שקיבלנו גדול ומסורבל, למורות בבית הספר אין פינת עבודה והן מצאו את עצמן סוחבות את המחשב משיעור להפסקה ומשיעור לתורנות. המחשב נהיה מעמסה שמכבידה על המורות .

הבעיה השניה היא ההשתלמות - כל מורה שקיבלה מחשב מחויבת בהשתלמות , המדריכה מגיעה לבית הספר ומלמדת את המורות כיצד להשתמש במחשב,  לצערי ההשתלמויות המגיעות לבית הספר אינן טובות, המורות שיודעות לעבוד במחשב לא לומדות דברים חדשים והמורות שמתקשות להשתמש לא מצליחות לעמוד בקצב הלמידה .כך יוצא שחדר מורים שלם מתוסכל מההשתלמויות ולא מתקדם.

בנוסף , מערכות תוכנה חדשות ויקרות נקנות אך נשארות בחלקן ריקות ללא שימוש, שוב מחשש ומחוסר יכולת להשתלט על החלקים הטכניים. מערכות אלו בשימוש נכון מארגנות למורה את הציונים ואמורות להקל על המורה.

מכיון שאני מלמדת בשטח אני חושבת שניתן לפתור חלק מהבעיות .
1. יש לחלק מחשבים ניידים בעלי משקל קטן.
2. יש לקיים השתלמויות אך במקביל לתת למורה מהצוות שעות שבו היא מדריכה את המורות בכיתה ומדגימה למורה איך משתמשים במחשב בצורה יעילה.
3. יש לקיים הדרכה במליאה על המערכות ניהול אך במקביל להדריך ולתמוך  במורות בצורה פרטנית לאורך כל השנה.

רק כשמורות יבינו שהמחשב אינו מוסיף להן עבודה אלא מקל עליהן , רק כשהן תקבלנה תמיכה קבועה ופרטנית השימוש יהיה יעיל .














4 תגובות:

  1. אני חושבת שהמורים שחוששים משימוש במחשב נחשבים ל"דור המדבר". מדובר במורים המבוגרים הרגילים ללמד בשיטות המסורתיות. כל המערכים שלהם במתכונת ישנה והם חוששים מהתמודדות עם כלי ההוראה החדשים..
    השאלה היא: האם להילחם במורים "הסרבנים" או פשוט להמתין לתהליך הטבעי שבו דור המדבר יתחלף במורים צעירים שנולדו או השתלבו בקלות בעולם הדיגיטלי המקדם בקצב מהיר כל כך.
    אני אישית, כרכזת מחשבים, ניסיתי "להילחם" במורים הסרבנים ולשכנע אותם ללמוד ולעבוד בכלים מתוקשבים. משנתקלתי בעוינות, שיתפתי את המנהלת שלי ותשובתה היתה: "זהו תפקידך והאתגר שלך".

    השבמחק
  2. נתקלתי במורים צעירים שלא מוכנים להתחבר למחשב.
    ואכן זה אתגר רציני מאד.

    השבמחק
  3. חוה יקרה,
    אני מאוד מבינה את המורות שחוששות מהשינוי ומדרישות המערכת שבאות בעקבות השינוי. יש לצייד אותן בכלים משמעותיים ליישום התקשוב בהוראה משולב פדגוגיה משמעותית. ברשומה האחרונה שלי בבלוג התייחסתי לנושא וציינתי שאם ההשקעה תהיה בשינוי מהותי של ההוראה והלמידה , נוכל לקבל פדגוגיה משמעותית ולא רק טכנולוגיה.

    השבמחק
  4. הי שרון
    אני שמחה לראות אותך כאן.
    למה את מתכוונת בשינוי מהותי של ההוראה והלמידה?

    השבמחק