יום חמישי, 5 ביולי 2012

גלים בחינוך



בקורס של  ד"ר גילה לוי עצמון "מדעי החינוך במאה ה-21" למדנו על שלושה גלים בחינוך.
הגל הראשון החל בשנות העשרים , הוא שם את הילד במרכז והושפע מדיואי , ויגודצקי ופיאזה, התייחסו בעיקר לתהליכים הקוגנטיבים והחברתיים שהילד עובר.
 באותה תקופה רוסיה הובילה בחקר החלל והצליחה לשלוח חללית לפני אמריקה. המערב החל להרגיש שהוא מפסיד במירוץ .
המערב החל לזנוח את הגישה של "הילד במרכז"

אז החל הגל השני: בגל השני התמקדו בחומר הלימודי ולא בילד. הילד צריך לקלוט מידע , המורה צריך ללמד . בסוף הלימוד יש מבחן. הילדים נמדדו בתוצאות של המבחנים שלהם .  גישה זו רווחת עד היום במדינת ישראל. מתנגדי הגישה גורסים שהיא גורמת לניכור , לתיוג ילדים , לחוסר ענין בלימודים. 


בחלק ממדינות העולם החל הגל השלישי  -  הגל השלישי מבקש שהלמידה תהיה חוויתית , מעוררת סקרנות , הילד נתפס כפעיל והשונות בין הילדים חשובה אף היא. הלמידה מבוססת על חשיבה .


כל הדברים האלו גרמו לי לחשיבה על עבודתי כמורה , הבנתי שאני מלמדת על פי הגל השני,  אני מגיעה לכיתה מלמדת ואח"כ בוחנת.  התחלתי לעשות שינוי בדרכי ההוראה שלי. השגתי גישה שבועית קבועה לחדר המחשבים בבית הספר . 
הכרתי לילדים כלים שונים לעיבוד מידע והצגתו ( מצגות , פלקטים, סרטונים, אנימציה, קומיקס ,דמויות מדברות וכ'ו)
בחרתי נושא מתכנית הלימודים  במדעים  ואפשרתי לילדים לחקור את הנושא לבדם.
הנושא הראשון בתכנית  הלימודים היה "חשיבות הכושר הגופני" , הילדים חקרו את הנושא והכינו מצגות כדי ללמד תלמידים מכתות נמוכות את החשיבות של הכושר הגופני.  רובם המכריע של התלמידים עשו עבודה נהדרת , הם חקרו ומצאו מדוע הכושר חשוב , מצאו תמונות , כתבו חידות והיו מוכנים להעביר את הנושא לתלמידים אחרים.
המשוב שקיבלתי מהילדים היה נהדר, הם אהבו לחקור לבד את הנושא ואהבו את השיעור בו הם פעילים ולומדים עצמאים. בשיטה זו הצלחתי לרתום את הילדים המתקשים ביותר והם עבדו ללא הפרעות רוב הזמן.

אני מקווה שמערכת החינוך בישראל תאמץ בשלבים את דרך העבודה של הגל השלישי .








2 תגובות:

  1. בית ספר דמוקרטי - בהרבה מפוסטים שכתבת עולים עקרונות של חינוך דמוקרטי. כזה השייך לגל השלישי, שמעודד למידה פעילה, חדשנות - זמן שבו התלמיד בוחר מה ללמוד. ברור שזה לא מתאים לכולם ולכן מערכת החינוך צריכה לאפשר מגוון של שיטות חינוך כך שהתלמידים וגם הוריהם יוכלו ללמוד בדרך המתאימה להם.
    מעטים הם אלו שיכולים לשבת 5-7 שעות ביום ולהקשיב

    השבמחק
    תשובות
    1. ליאת שלום
      אלו עקרונות שצריכים להיות גם בבתי ספר רגילים.
      המערכת צריכה לאט לאט לשנות ולהתקדם לעבר למידה מהגל השלישי.

      מחק