יום חמישי, 9 באוגוסט 2012

השתלמויות מורים -הדור הבא





בשנים האחרונות התקיימו השתלמויות מורים במחשבים כמעט בכל בתי הספר היסודיים בארץ. 
כל השתלמות בדר"כ מתחילה במילוי שאלונים  שבהם כל מורה כותבת מה הידע שלה במחשבים. מטרת השאלונים היא לראות מה הם הצרכים של המורות ומה רמתן. אני משערת שבכל בית ספר המצב דומה למצב בבית הספר שלי. חלק שולט היטב במיומנויות המחשב ובעל יכולת למידה עצמית, חלק מהמורות שולטות וחלק אחר אינו שולט וצריך לימודי בסיס. 
כל שנה יש תקווה, שאולי השנה, לאחר מילוי השאלון תהיה למידה דיפרנציאלית ובה ונלמד ברמות. כל שנה זה לא קורה.

בהשתלמות אחת יושבות מורות שאינן יודעות לצרף קובץ לדוא"ל מול מורות מיומנות  שמשתמשות כבר שנים במחשב ובעלות יכולת למידה עצמית. 

ההשתלמויות נעשות בצהריים , מורות יושבות אחרי יום עבודה מייגע , עייפות לעתים גם רעבות ולרוב אינן מרוכזות. 

המדריכים לא תמיד איכותיים וההשתלמויות שהם מעבירים בינוניות במקרה הטוב. 

השנה לא השתתפתי בהשתלמות מחשבים בבית הספר, ההשתלמות התקיימה בימי שני יום הלימודים שלי.  ברוב המקרים לקח לחברותיי לחדר המורים להראות לי את הנלמד בהשתלמות של 3 שעות ב- שתי דקות. 
לדוגמה  בהשתלמות אחת למדו המורות כיצד להשתמש בכלי שנקרא wordle.
ההשתלמות נמשכה 3 שעות ובזמן הזה הן הכירו את הכלי. 

כל שבוע נדהמתי מחדש מבזבוז הזמן שנעשה. 
היתרון היחיד שיש להשתלמות מורים בבית הספר הוא שאין צורך לנסוע להשתלמות בפסגה. 

השנה השתתפתי לראשונה בהשתלמות מקוונות מטעם אוניברסיטת בר-אילן. ההשתלמות הייתה בנושא תזונה נכונה, היא נכתבה ע"י פרופסור חיים גמליאל.  היא בנויה משיעורים, אחרי כל שיעור יש מבחן, כ-3 עבודות ומבחן מסכם. בנוסף הקורס לווה בפורום שבו עלו שאלות ונושאים שונים לדיון.  ההשתלמות הייתה איכותית מאד,  למדתי בקצב שלי,  בזמן שלי ובבית.  נתקלתי וירטואלית באדם עם ידע רב שכתב השתלמות מעולה. אין ספק  שאדם כזה לא היה מגיע  להנחות השתלמות בית ספרית.  

בנוסף השתתפתי בהשתלמות מקוונות בהנחיית ד"ר יונה מילר - קורס "בשיטות מחקר".
השתלמות זו לוותה גם בשיעורים פרונטליים בהם הגיעה המרצה למפגשים פנים מול פנים .


אני משערת שיש בארץ כמה עשרות אנשים בעלי ידע רב בתחום המחשבים שיכולים לכתוב השתלמויות מקוונות דומות לזו , השתלמויות מקוונות פותרות את בעית הפערים בין המורות  כל מורה נרשמת להשתלמות שמתאימה לה מבחינת הרמה . עושה אותה בזמן הערנות שלה  בנוסף המרצים שנבחרים הם מהמעלה הראשונה, בעלי ידע רב וניסיון בתחום.  כל השתלמות מקוונות כזו יכולה להגיע לאלפי מורים . 

 אני סבורה שכדי לקדם את החינוך לעבר החזון של תוכנית  התקשוב  יש  לשנות את מערך ההשתלמויות של המורים ולעבור להשתלמויות איכותיות מקוונות. 


2 תגובות:

  1. שלום,
    אני דיאב עולא, לומדת תואר שני בניהול במרכז ללימודים אקדמיים, בקורס התקשוב שאנו לומדים אחד המטלות להעריך בלוג...
    אהבתי מאוד איך התייחסת לשינויים ברמות השליטה במחשב אצל המורות , ואיך זה משפיע על מהלך ההשתלמות...
    ואני איתך שהשתלמיות מקוונות יכולות לעזור למורות למיין עצמן לפי רמות השליטה שלהן...
    אבל אני גם חושבת שחייב שכל המורות ירכשו מידע טוב ושליטה מלאה במחשב במיומניות המישב, כי כל דרכי ההוראה השתנו , ואנחנו לא יכולים ללמד תלמידים שיודעים להשתמש במחשב יותר ממינו כמורים...
    ולא נשכח שחשוב ללמד את התלמידי דרך אמצעים שהם אוהבים ומעדיפים כמו המחשב.

    תודה

    השבמחק
  2. שלום דיאב
    מסכימה איתך מאד שכל מורה צריכה להשתלם וכל מורה צריכה לשלוט במחשב.
    אין ספק שמורות שאינן שולטות במחשב מתקשות להשתלב וללמד.

    לא מסכימה איתך לגבי המשפט שבו כתבת "ואנחנו לא יכולים ללמד תלמידים שיודעים להשתמש במחשב יותר ממינו כמורים..."
    אנחנו לא יכולים להתחרות בילדים בעניין המחשבים. הם נולדו עם מחשב ביד ומגיל שנה שנתיים כבר מתנסים. גם מורה ששולטת מצוין תתקל בילדים ששולטים טוב ממנה .
    אפשר לגייס את הילדים לעזור, אפשר ללמוד מהילדים. מורה שתפחד מהידע של הילדים לא תצליח ללמד .

    שמחה שנכנסת לבלוג שלי.
    חוה

    השבמחק